frågor om USA!?

Nästa söndag åker jag. Vi ska till Orlando, Florida med laget. Vi bor på disney pop resort vid Disney World. Vi ska åka till två shoppingcenter, Florida Mall och Orlando Premium Outlet International Drive, såå jag har lite frågor jag skulle vilja fråga er läsare om någon nu varit just där eller på andra ställen i USA. 
Är det stor prisskillnad på kläderna jämfört med Sverige?
Dyrt med juicydress?
Priser från A&F hoodie/mjukisbralls?
Blir det dyrare pris i kassan? Hört att det läggs på en taxa.. något tips eller vad man ska tänka på?
Någon butik man måååste besöka?
Priser på UGGs? 
Utbudet? mycket? bra/dåligt? t.ex på VS, juicydressar osv. 
Är det billigt med Nike? någon som sett nike air max där??

Sen har jag frågor till er som varit i USA när det gäller kort och pengarna. Någon som vet om VISA electron funkar i butikerna? och sen om de föredrar kontanter eller betala med kort? Funderar på att ha 50/50 kontat och resten på kort!?
OCH hur mycket pengar borde man ha? för BARA shopping, allt annat får vi betalt så behöver bara tänka på mina egna pengar till shopping!? hur mycket shoppade ni för? ni som varit där!
 

Postat av: Emelie

Jag var i Miami för några veckor sen. Det är mycket billigare med stora märken och det är väldigt mycket outlets som gör det ännu billigare. Uggs kostar lite under 1000. Det läggs på tax på allt man köper, så spara aldrig exakt med pengar till något. AF är inte billigare dock köpte jag 2 par jeans på hollister För 500. Så ja det mesta är billigare än Sverige.

2013-04-14 @ 10:54:44
Postat av: ida

Hej, jag var i L.A och san francisco i vintras, jag tyckte de var väldigt billigt om man jämför med sverige eller london! En juicy dress kostade kanske 1000kr, jag köpte en hoodie för 65 dollar. Uggs kostade runt 800kr! Vi köpte två par nice free run för bara 300 kr för båda, så det är billigt där!

Och ja de blir dyrare i kassan, men vissa affärer var det inte så! AF och hollitser var rätt billigt tycker jag, jeans kostade kanske 300kr :) Sen är VS ett måste haha för de är ju väldigt billigt och oftast är det mycket rea, men det är inte så dyrt annars heller :)

2013-04-14 @ 11:27:39
URL: http://idategebo.webblogg.se
Postat av: Emma

Ett par abercrombie mjukisbyxor kostar lite under 500 kronor när jag köpte i New York, de lägger på 10% av priset i kassan. När jag var i USA fungerade inte mitt visa kort så jag körde allt kontant men det var bra för då orkade de av någon anledning inte lägga på skatten på hollister eller Victorias secret!❤
Ha en bra resa!

2013-04-14 @ 11:51:11
Postat av: Ellen

Man kan betala med visa kort, jag har gjort det! Men eftersom dem flesta i USA inte har kod, så får man bara skriva sin namnteckning istället :))

2013-04-14 @ 12:05:13
Postat av: Amanda

Det är väldigt stort prisskillnad på kläderna i USA mot här i Sverige om du tänker på märkeskläder. En hel juicy-dress kostar typ som en av delarna gör här i Sverige så det är definitivt billigare där. Abercrombie är också billigare om man jämför det med London, men det är inte lika stor skillnad som med Ralph Lauren kläder här i Sverige och i USA. Alla amerikanska märken är alltid billigare där och min egen åsikt var att det var väldigt bra utbud - speciellt på Tommy Hilfiger - och ja, Nike är mycket billigare där och det fanns absolut Air Max. Alla "måstebutiker" är väl typ alla kända märkesbutiker, det är bara coolt att gå in och kolla på hur allt är uppbyggt typ. Men VS är väl det viktigaste då en bodylotion kan kosta runt 30kr bara.

2013-04-14 @ 12:24:36
Postat av: Emma

Jätte fin blogg!!

2013-04-14 @ 12:34:11
URL: http://emmafranssson.blogg.se
Postat av: Anonym

Kort är lite olika, var i Dallas nyss och vissa funkade det för och vissa inte beror på affär, men det går alltid att ta ut!

2013-04-14 @ 12:44:25
Postat av: M

Åh vad roligt!

2013-04-14 @ 13:07:56
URL: http://Marinapalme.blogg.se
Postat av: Nicole

Är det stor prisskillnad på kläderna jämfört med Sverige? Kläderna är ungefär samma som här men märkeskläder är mycket billigare!
Dyrt med juicydress? Jag köpte en där förra året och det blev runt 1200 kr
Priser från A&F hoodie/mjukisbralls? en hoodie från af kostade 350-400 när jag var där
Blir det dyrare pris i kassan? Hört att det läggs på en taxa.. Nej inte när jag var där!
Någon butik man måååste besöka? Vs, Pink, American Eagle, Uggs, Levis, Af, Gilly Hicks, Forever21, Loveculture
Priser på UGGs? Runt 800-950 kronor beror på modell!
Utbudet? mycket? bra/dåligt? t.ex på VS, juicydressar osv. Det beror ju självklart på butiken men deras utbud brukar vara väldigt stoora!
Är det billigt med Nike? någon som sett nike air max där?? Jag köpte mina airmax där, finns massa olika modeller och störst utbud har nikebutikerna mina kostade runt 900 kr :)

2013-04-14 @ 13:08:47
URL: http://nickys.se
Postat av: Katarina

priserna är suuuperbra i usa just nu, eftersom de har ganska dålig ekonomi. när min mamma var där i januari så shoppade hon abercrombie & fitch för max 20 dollar plagget (hoodies, mjukisbyxor m.m.) och 10 dollar plagget för toppar, shorts m.m.

2013-04-14 @ 13:21:12
URL: http://katarinadahlgren.se
Postat av: Clara

Det är verkligen värt att gå på outletsen, jag var där nu på sportlovet och de flesta märken man är intresserad av finns även där, Exempelvis uggs och jeans! Men om man jämför med Sverige så är priserna otroligt mycket billigare även på dom riktiga galleriorna som Florida mall! Så mitt råd är att gå på outletsen först för att sedan se vad ni inte hittade där och kanske köpa de på fullpris!
Men de är kanske viktigt att påpeka att du verkligen inte säkert kommer hitta de som du har sökt upp på nätet, utbudet är mycket mindre nämligen! Främst på typ va! Men hoppas du får en jätte rolig resa

2013-04-14 @ 13:34:07
Postat av: Maria

Jag var i New York förra sommaren. Allting i USA är mycket billigare! Jag köpte mina nitUGGs där för ca 124 dollar (850 kr) så det var grymt! När man handlar i USA så läggs skatten på vid betalning (inte i alla affärer, om jag minns rätt), det är ingenting att oroa sig för eftersom det inte är så mycket :) Tuggummi är såå mycket billigare där, så det tycker jag absolut att du ska köpa haha :) Sephora är ett måste för grym kosmetia! Century 21 har bra utbud av märkeskläder och till bra pris, t.ex guess och Ralph Lauren. Utbudet är bra :) till skillnad från här hemma där alla små storlekar tar slut fort så brukar det finnas många där. Yes, nike finns där, och även det till ett mycket billigare pris än i Sverie :) hoppas du fick lite svar och ha det grymt kul!

2013-04-14 @ 14:04:16
Postat av: Maria

Jadå, visa electron funkar att betala med i alla stora butiker (inte typ fruktmarknader, men du fattar). Det är alltid bra att ha lite kontanter på sig för att handla i små butiker och på restauranger :)

2013-04-14 @ 14:07:56
Postat av: Ellen

Var i USA för några veckor sedan och då va vi på några olika shoppingcenters och det varierade lite med priset. Det kan ju t ex finnas outlets ocj där är set ju mycket billiare. men annars är Hollister typ halva priset eller kanske lite mer än halva priset än i Sverige! Juicy dressar är också halva priset så man får en hel dress för samma pris som en del i Sverige typ. Ja dom lägger på 8% av priset på varan i tax så ju dyrare du köper för destå mer tax läggs på. Uggs ca 800kr. Du måste besöka dom vanliga duvet som alla går till, af, hollister, vs osv. Utbudet varierade men det fanns verkligen inte så mycket som på deras webbshoppar. Hade t ex kollat ut en bikini på vs men det fanns typ 8 olika bikinis i butiken bara. Nike skor va jätte billiga, köpte ett par för 450 som kostar 1500 i Sverige och då va det inte rea. Nike air Max fanns fast inte alls många modeller. Alla visa kort fungerar överallt utomlands, även i USA. De tar även tax när du tar ut pengar så tänk på att ta ut mycket i taget.

2013-04-14 @ 14:27:27
Postat av: Emiliaguld

Grym blogg!!! Läs gärna min med :)

2013-04-14 @ 14:29:09
URL: http://emiliaguld.blogg.se
Postat av: Sofia

Jag har varit i New York & ska kanske dit igen snart! :)
Det spelar faktiskt stor roll vart du shoppar, men outlets är oftast billigare med märkeskläder. En Juicy dress går väl på 1000/2000 kr, har väl inte så stor koll. A&F ligger väl på typ 500-700 kr, ganska dyrt.
I vissa fall lägger de till kostnader ibland inte så ha lite marginaler med pengarna så du inte har råd liksom när du kommer till kassan hehe.
Köpte mina uggs för 99 dollar det var relativt billigt & köpte nike free run för 80 dollar trooor jag. I USA finns allt, alltså det finns så många affärer du måste besöka men jag rekomenderar Ralph Lauren, True religion VS, A&F, Marc jacobs osv.

2013-04-14 @ 14:32:03
Postat av: Anonym

Jag har varit där, i Orlando och även i Kalifornien. Åkte till Premium outleten och kan säga att det var sjuk prisskillnad, dock vet jag ej priserna på Juicy eller Uggs med tanke på att det var något år sen jag var där, men Nike är ganska billigt och så finns det ju massa andra fika märken, missa INTE Ralph Lauren å Tommy H!! Jätte bra priser där, sen har det kanske ändrats, var där 2010.. Finns även en enorm Vs butik där, tror den var vid premiumoutleten oxå:) Hoppas du kommer ha det jäättebra!! Kram:)

2013-04-14 @ 14:44:32
Postat av: Louise

Jag var i Orlando för 2 år sedan och det var otroligt bra. Det är sjukt billigt i USA, allt är mycket billigare. Nike skor kanske ligger någonstans mellan 200-400 kr, bryta på vilka. Juicydress kostar 800-1000 kr. När man betalar så lägga tax på men det är inte så mycket så du behöver inte tänka på det. Orlando prenium outlet är sjukt bra och där finns de bästa affärerna. Min familj var där 3 dagar sammanlagt, om du har några andra frågor kan du lika mig på louisecarlsson

2013-04-14 @ 14:57:03
Postat av: Ellen

Juicydressarna kostar ungefär 500kt/del, VS är billigt jämfört med till exempel London! Stora märken är också billigare speciellt på outlets & där säljs ofta converse för runt 300kr. Uggs ligger runt 1000 lappen, dock blir allt cirka 5-10% dyrare i kassan än vad som står på prislappen så räkna alltid med lite extra! A&F är ganska dyrt, Hollister vanliga priser! Missa inte american eagle

2013-04-14 @ 14:57:48
Postat av: Anonym

Har aldrig just varit i Orlando men varit på flera andra ställen i USA. De märkena som skiljer sig mest prismässigt är uggs, true religion, AF och hollister, converse och typ nike och andra skomärken.

Juciy är mycket billigare, tror man köper varje del i Sverige för 1000kr eller något sånt? tror det är halv priset i usa, alltså 400-500kr per/del. AF mjukis ligger runt 500k och jag köpte mina uggs för 600 kr. :)

2013-04-14 @ 15:14:40
Postat av: Alice

Jag tror att de föredrar kort! Var där förra året och använde mitt visa hela tiden, funkade jättebra! Kläder som har ungefär samma kvalite som på Hm kan man lätt hitta billigt! Då ligger nästan allt på 100-300kr! Hoppas du har det awesome, Florida är fantastiskt!

2013-04-14 @ 15:14:49
Postat av: nomnom

Måste man vara smal, och inte väga mycket för att bli topp? Som du är.

Svar: nej men de är ju en fördel att va mindre än vad baserna är! :)
Filippa Lindau

2013-04-14 @ 15:27:28
Postat av: mona

På outleterna där är det en massa Ralph lauren, boss, michael kors m.m och där är det sjuuukt billigt. Sedan på t.ex florida mall (som även jag besökte) Fanns en sportbutik där jag köpte ett par löparskor från nike som endast kostade 700 kr!! (de kostar 1500 här i sverige)Och AF & Hollister är betydligt billigare än i sverige.
+ Får man hjälp av någon i butikerna läggs det på en summa som man får betala om man köper något, så dom kommer fråga om ni vill ha hjälp i butikerna hela tiden, då är de smart att säga nej!

2013-04-14 @ 16:01:24
Postat av: Edith

1. Beror på va du köper
2. Ja
3. Hoodie runt 50 dollar
4. Tax läggs på ja. Handlar du för 70 dollar på vs kommer du behöva betala typ 73.
5. Forever 21
6. Alla har Uggs så de är nog rätt billigt
7. Utbudet är som i vilken annan affär/världsdel som helst. Vanliga butiker som har utbud efter vart säsongen är. Eftersom det är vår är det mycket sommar ute, speciellt på vs.
8. Nike air Max 90 ligger runt 120 dollar.

Visa electron borde funka utmärkt. Det är precis som i Sverige, dom föredrar inget speciellt betala med det du har. Men va beredd på att om du betalar med kort på vissa ställen, Forever 21 tex, kommer dom kräva ID som matchar ditt kort. Pass funkar ju men ah annars pröjsa i cash.

Hoppas ni får det jättebra, shopping i Orlando är nice! Vi bodde på Disney resorten, sjukt fint! Längtar efter dig, pussar

2013-04-14 @ 16:36:33
Postat av: Läsare

Det är ca 30% billigare med hollister a&f i Usa. Typ 5 stora bodymist (vs) för 30 dollar. ( Varierar dock från stat till stat, och erbjudanden)

2013-04-14 @ 16:40:37
Postat av:

Jag var precis i NY. Visa funkar iprincip överallt, jobbigare om du skulle ha tex. Maestro. Tänk på att dem ibland vill ha ID så ta med pass eller nått annat ID överallt! Kläderna kan vara alltifrån det samma till flera hundra kronor billigare, beror på om märket är amerikanskt, hur dollarn ligger osv. Priserna på juicy är tyvärr inte jätte mycket bättre. AF sakerna är billigare men om dem frågar ifall du vill ha det i svenska kronor eller dollar, välj dollar! Dem frågar inte alltid men ibland och det blir konstigt nog dyrare när man väljer kronor. Köpte ett par nike och det var as bra pris! Mycket bättre än i Sverige. VS är bra men deras utbud med bikinisar är inte jätte bra alltid i butikerna. Jag rekommenderar att du beställer från hemsidan till hotellet (ofta fraktfritt inom USA och du slipper alla tullar osv!). En sista sak! Du vet förmodligen redan detta men tänk på att du "måste" ge dricks iprincip överallt (typ resturanger, taxi osv) ! Det är ju inte lag men dem blir sjukt sura om du inte gör det. Tror hur mycket du ska ge beror lite på men runt 18%.

2013-04-14 @ 17:21:34
Postat av: Petra

Trevlig resa

2013-04-14 @ 17:36:34
URL: http://petraelisabeths.blogg.se/
Postat av: Celina

åh vilken super härlig blogg du har! :)

2013-04-14 @ 17:44:07
URL: http://theswaaggers.blogg.se
Postat av: Angelica Leptin

Vill också till usa men vill se mer av den udda delen, som träsken, hillbillys och sånt :P och om du har möjligheten att kolla in på min blogg och svara på enkäten som jag lagt upp så skulle det betyda mycket för mig. Om du inte vill kolla in för min skull så kanske jag kan locka med att du har chans att vinna ett paket whitening strips tandblekning från Stellawhite. Du behöver inte dela eller gilla något bara svara lite snabbt på 7 st a,b,c frågor för att vara med i tävlingen, Skulle uppskatas något enormt!

2013-04-14 @ 17:45:07
URL: http://inreda.webblogg.se/
Postat av: Anonym

ääärrr duuu efterbliven??? snälla gå in på Juicys hemsida och kolla priserna liksom? Googla dollar till kronor så ser du EXAKT hur mycket allt kostar. OMG hejdå

Svar: haha, jag klagar alltid på folk som inte googlar först men just nu känns de bättre och mer "rätt" med svar från alla som varit i USA och vet själva sååå, hejdåååå! :)
Filippa Lindau

2013-04-14 @ 17:52:28
Postat av: klara engström

gud vilken fin header!

2013-04-14 @ 17:58:07
URL: http://klaraengstrom.blogg.se/
Postat av: ELSA

Kan du lägga ut vilken body mist från VS du tycker luktar godast?

2013-04-14 @ 18:00:37
URL: http://bluueeandgreen.blogg.se
Postat av: Rebecka

Jag köpte en juicy dress när jag var där, är inte säker på vad den kostar här i sverige men jag fick min för ca. 1000 kr fast det var dock på en outlet så det kan nog vara lite olika:) Men utudet var iaf jättebra på dressar och på VS också där jag var i New York.

2013-04-14 @ 18:02:10
URL: http://fashiontreasure.blogg.se
Postat av: Emma

Jag var där och på dom shoppingcentrerna! Jag köpte en juicy på outletn för ca 1000 kr. Det där med taxa, det sa min mamma om att det kan bli, men det hände bara ibland och det var inte alls mycket dyrare. Jag tror du känner till alla affärer, det är ju typ VS, juicy, abercrombie och hollister sen var det andra affärer som var väldigt bra också men kommer faktiskt inte ihåg namnen för jag var i USA förra året. Jag hoppas ni kommer ha det jätte bra i Orlando! Det var den bästa resan som jag någonsin har gjort och det kommer det nog alltid att vara. Och lycka till på tävlingen!

2013-04-14 @ 21:43:09
Postat av: Ellen

Varför slösa pengarna på AF Hoddies? Jag menar, så snygga är det ju inte, as a matter of fact är dom ganska tråkiga, visst dom är väl sköna men det är ju ändå inte så ofta man har som i skolan. När jag var i NY så köpte jag AF saker och jag ångar som fan att jag inte la pengarna på något annat typ som en Marc Jacobs väska, där man verkligen märker skillad i priset!
Det är rätt smart att göra upp en shopping lista, och sen något annat onödigt är att köpa typ 10 bodyspray från VS, dom luktar ju inte heller något speciellt och är så överskattat, jag använder sällan mina, och det räcker med 2-3.
HA DET BRA I USA xxx

2013-04-14 @ 22:06:04
URL: http://ellenwingardh.devote.se
Postat av: Freja

Jag köpte paljettuggs i USA och de kostade 1500 kr men de kostade mer än de vanliga. De utan paljetter låg väl på runt 1000:- det finns stort utbud av juicy dressar i juicy Couture-butiken på premium outlets och ett set med tröja och byxa kostar typ 900-1000 kr. Om man ska köpa hollister så ska man göra det i USA. Kläderna kostar nästan hälften så mycket som i Sverige och när jag var där var det dessutom rea. Awesome! Ha det bra i USA!

2013-04-15 @ 12:41:04
URL: http://stylebyfreja.blogg.se
Postat av: Lina

Hej, nästan allting som kommer från USA är ungefär halva priset tex på Hollister och A&F, Jucy Couture vet jag dess värre inte men det är säkert billigare än här hemma eller på nätet, men har tex sett en Jucy parfym för 12 dollar i en affär som heter Marshalls som finns överallt, som jag rekomenderar att besöka för man KAN fynda jätte mycket där.
Ja, dem lägger på tax, kanske 1 dollar eller nåt sånt men det beror på hur dyr saken som du köper är. Det är som en liten skatt men inget man tänker på. Kram❤

2013-04-15 @ 15:50:33
Postat av: Clara

Hej Filippa,
jag va i USA vid denna tiden förra året och jag va just i Orlando och även i Miami och jag tycket att det va mycket mycket billigare i Orlando. Jag tror att jag va just på den outleten och mycket va super billgt. Men jag trodde att den andra outleten skulle vara lika billig så jag väntade med de saker jag verkligen ville ha men såklart va det dubbelt så dyrt på nästa outlet så ifall du verkligen vill ha något som är bra pris så köp det direkt för priserna kan gå upp även dagen efter på samma outlet.
och på vissa ställen lägger dom på en taxa men det är lite olika.

hoppas att ni får det super bra. kram

2013-04-15 @ 17:53:24
Postat av: Alma

Hej! Jag var i Key West och Miami mellan november december.
Det är väldigt stor skillnad på allt tyckte jag. Dock köpte jag inte mycket kläder men t.ex köpte jag mineralsmink, STOR SKILLNAD drygt 600 sek skillnad !
Men UGGs kanske kostar 195 dollar, ja det blir några dollar dyrare i kassan med tax :)
Någon butik du måste besöka är Bare Minerals butiken om man gillar smink som inte syns att man har på sig det (foundationen) Den är helt otrolig om man vill ha en naturlig bas. Ett startpaket kostar ca 60 dollar (runt 400 sek). Men annars är det väll typ VS, Forever 21, juicie couture, och sett att du gillar träna, då ska du gå in på nike, det är inte alls dyrt!
Har sett massa airmax, men vet dock inte hur mycket dom kostar.
Hoppas du kommer ha det lika roligt som jag hade i Florida!

2013-04-16 @ 08:39:14
Postat av: Linnea

När jag köpte Ugg´s i Usa kostade dom 700kr och då köpte jag barnstorlek 38 och mamma köpte för ca 900kr och det k´var storlek 40/41 så dom är typ hälften så billiga i Usa. fast det beror ju också på var du köper dom. Och då köpte jag sånna Uggs du ska köpa fast lite högre.

2013-04-16 @ 16:15:29
URL: http://www.linneaohlund.devote.se
Postat av: Emma

har inte vart där men har hört att märkeskläderna inte skiljer sig så jättemycket, kanske nån hundralapp billigare. Fast sen beror det ju på mellan olika butiker eftersom sverige ibland lägger på jättemycket och ibland gör om priset så att det stämmer exakt valutamässigt.

2013-04-17 @ 12:49:27
URL: http://emmalindbloms.blogg.se/
Postat av: Emma

Skulle vara jätte roligt om jag kan hjälpa till och svara på dina frågor men när jag läser alla andras svar verkar som att du redan har fått svar på dina frågor så då tänkte jag passa på att berätta om "måste" ställen ;) Jag brukar åka dit tre gånger per år så det brukar bli det flesta loven och det har inte ändras så mycket dock har jag bara varit i florida en gång. När det gäller man måste du besöka P F Changes, Daily Grill, In and out burger, Roys, Outback, Mimmis cafe, true food och whole foods det sista är en mat butik men man kan hitta allt. Det är som en mindre variant av en saluhall. Perfekt att köpa en sallad om ni ska träna. När det gäller shopping så är det super kul att ni har tid att åka till en outlet, när det gäller nike så är det billigare en i sverige men inte butikerna i de "vanliga" shopping centrumen. Har har att göra med att det fortfarande är en flag store fast den är utsatt på ett outlet stället det gäller även ugg. Lura dig inte med att det är extra billigt där och köper några som du halft vill ha utan vänta häldre till dom du vill ha. Jag vet att man inte kan säga nej till några uggs men det är inget extra bra pris bara för att det är en outlet för uggs är en falg store. Men när det gäller jeans så finns det både 7 for all mindkind och true religion och där är det skillnad på priset. Gå även in på Saks Fifth Avenue där hittar du allt, marc jacobs väskor, jeans av alla olika slag och skor i mängder. Det här med pengar och kort och allt så är jag nästan säker på att visa funkar jag har för mig att min syster hade det när vi har åkt. Kan fråga henne en extra gång om du skulle vilja. Och man lägger på skatt det är priset gånger 1,1 efter det får man upp ett nytt pris och det priset gångrar du med dollar kursen. (dollar kursen stämmer inte så jätte bra på google utan det vet du först när du är på arlanda och tar ut dollar så står det på kvittot för det ändras exakt hela tiden) Det finns så mycket mer att berätta men jag ska föröka hålla det här kortfattat hahah vilket det inte blev men jaja hoppas att din resa blev hur bra som helst. Kram Emma

2013-04-17 @ 20:48:37
URL: http://friman.blogg.se
Postat av: Emma

Hej. Vi ska till Los Angeles om en vecka Är det någon som har adresser till några bra outlets??? Och bra gallerior???

2014-07-02 @ 17:03:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kommer du tillbaka?

E-postadress: (visas bara för mig)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback