gymnasieval teknis

Har fått flera frågor av er som går i nian som varit och besökt skolan och delar här vår video som jag klippte ihop åt klassen till ett projekt. Tänkte svara på vanliga frågor ni ställt de senaste veckorna efter era besök på Sven Eriksonsgymnasiet.
Vad finns de för linjer på teknis? Ekonomi, Teknik, IB (allt på linjen sker på engelska) entrepenör, Barn&Fritid. Inriktning idrott finns på ekonomi, teknik och B&F
 
Hur är skolan? Skolan är jättebra, det händer saker hela tiden. Det är olika aktiviteter utanför och på skolan året om. T.ex nu pågår leken killer och snart är Teknis VS Bäckäng, sen har vi ju Kortegen i vår. Massa roliga fester, dock är det ny regel för iår att det inte får ske fester på skolan. Varje tisdag har vi samverkanstid 30 min efter klassrådet, då har alla på hela skolan rast så då kan man hänga utanför aulan eller i cafeterian och bara ha det allmänt gött. Cafeterian på skolan är riktigt bra måste jag också tillägga hehe, världens godaste kycklign-curry baguetter. Det enda dåliga är alla jobbiga trappor (men dom slipper man väl aldrig undan) att det är kallt ena dagen sen jättevarmt andra. Värmen är lite mysko i skolan hehe. 
 
Föreningar? Skolan har olika föreningar som, T.A.K - Teknis Aktivitets Kommité, T.F.A - Teknis Film Associaton, KFFoT - fixar alla fester som lussephäst, kortegephäst och insparken, Vårflamman, skolans populära tidning som kommer under våren. KK - KortegeKommitén. Sen kan man även söka till balkommiten, bastuföreningen och massa andra. För att komma med i olika föreningar så söker man först sen går man på intervjuer, dessa kan vara både pinsamma, roliga och seriösa. Själv har jag sökt till TAK och balkommiten, kom inte med i TAK hehe. Och väntar på besked från balkommitén. Jag har gått på intervjuer till båda och visst det är läskigt men otroligt kul efteråt. Sen kan man även söka till styrelsen, dom som "styr" skolan. 
 
Hur är utbildningen? Många och även jag trodde inte att ekonomilinjen krävde så mycket som den gör. Det är mycket plugg och iår läser vi ettor 2 kurser mindre än förra årets ettor. Vi får läsa dom sen i tvåan för de blev för mycket. Man får bra utbildning men man måste ta eget ansvar för att man hänger med på lektioner och gör det man ska, lärarna går inte runt och säger till en att jobba. 
 
Hur är lärarna? Jag tror vi har haft turen för alla våra lärare är jättebra verkligen, har några vänner som klagar på sina. Nackdelarna är att många lärare på skolan bryter på sin svenska vilket jag tycker är jobbigt. Lärarna är jätteduktiga, vissa är strängare än andra precis som på vanliga skolor. Och första veckorna påminner dom en VARJE lektion om att man valt att gå på gymnasiet, att man valt att gå i skolan nu så klaga inte eftersom att du kan välja att inte gå gymnasiet.
 
Hur är maten? Jag är inte kräsen när det gäller skolmat jag tycker att skolmaten är jättegod och bra, de finns tre matled och man har ett matkort som man drar. Sen kan man hämta mer mat hela tiden. Jag tror det har varit max 5 gånger under dessa månader som jag ogillat maten. Så maten ska man inte klaga på. Och om man inte gillar det så kan man ju alltid köpa något i cafeterian, de finns massa olika mackor från 8-24kr så väldigt billigt.
 
Trivs man? eller är det som ryktena säger att man måste klä sig på ett visst sätt/bitchigt? Ryktena stämmer inte. Trodde verkligen att det var så också men när man väl går på skolan så ser man och märker att det inte är så, det är ingen som tittar ner på en eller något liknande om man inte klär sig på ett visst sätt. Däremot stämmer det ju att många klär sig likadant, typsika "teknis-outfiten" som består utav prime, svea/barbour jacka. Men OM man inte klär sig med dessa plagg så är det ju ingen som kollar/påpekar det. 
 
Vad går du för linje? hur är den? Ekonomi utan idrott. Den är jättebra, man lär sig mycket. Matten vi läser är svår tycker jag men då kan man alltid påminnas om att teknikeleverna läser ännu svårare. I ettan läser man privatjuridik och företagsekonomi vilket är roligt sen i tvåan väljer man ett av ämnena att fördjupa sig i. Det är ju mycket plugg så det är inte en linje man kan "chila" på.
 
Jag ska välja mellan ekonomi och entrepenör vad är bäst/skillnaderna på linjerna? Entrepenör är ju en spetsutbildning, dom som går där har toppbetyg och man går ju på intervju. Finns bara en entrepenörsklass, finns fem ekonomiklasser och intagningspoängen är inte så höga. Entrepenörerna går långa dagar och har mycket mycket mer plugg. Ekonomielever har mycket plugg men inte lika mycket. Min åsikt är att vill man ha mycket plugg/gillar att plugga och inte sportar/behöver massa tid för annat så är ju entrepenör en riktigt bra linje. Ekonomi, då får du mycket plugg men även tid för annat. 
 
Hur tänkte du inför ditt val? Vad valde du mellan? Jag vet inte än vad jag vill jobba med och valde därför ekonomi för att det är en bred utbildning och jag tyckte att Teknis verkar som en rolig skola, det händer mycket och man får 3 roliga år. Jag hade beteendevetenskap och europa världen på bäckäng som andra- och tredjehansdval. 
 
Teknis eller Bäckäng vad är bäst? Jag vet inte hur Bäckäng är eftersom att jag själv går på Teknis och skulle valt teknis än idag. Däremot har jag två vänner som bytte från naturlinjen på bäckäng till teknik på teknis. De tycker att bäckäng har en bättre utbildning/sätt att jobba men att teknis har också bra PLUS att skolan är betydligt mycket roligare så att man frå tre roliga skolår + en bra utbildning på teknis. 
 
Detta är ju vad jag tycker och mina åsikter. Jag säger inget om bäckäng, almås eller någon annan skola för jag vet inte hur de är där. Men en sak är säker att på teknis har man riktigt roligt. Hoppas ni gör bra val och man kan ju alltid byta linje om man inte trivs. 
 

Postat av: Sandra

Bara för att förtydliga för nior så har bäckäng ett bredare föreningsliv än teknis = händer mer saker. Plus, vi har fester på skolan! Det enda dåliga med bäckäng är att det är för mycket elever, så vissa får ha lektioner i en annan byggnad.

Svar: Fester på skolan får ni inte ha. Ni bryter mot regeln. Vår styrelse på skolan tog upp detta och skolledningen sa att antingen får alla ha fester på skolan eller ingen. Så ni, bäckäng, bryter egentligen mot regeln men vissa är nog inte medvetna om det. Och på teknis händer det mycket saker och man kan gå med i olika föreningar på skolan också!
Filippa Lindau

2012-11-22 @ 17:15:48
Postat av: Anonym

vad är bäckäng vs teknis? :)

Svar: skolorna har varsitt lag som tävlar i olika grenar, lite som gladiatorerna! I Boråshallen :)
Filippa Lindau

2012-11-22 @ 17:20:42
Postat av: Anonym

hej! min mamma ska åka till usa och jag tänkte få henne att köpa med saker från victoria secret, är det stor skillnad på storlekar här i sverige och där ? på kläder menar jag då :)

2012-11-22 @ 18:20:41
Postat av: Anonym

Är det så att man måste festa och vara ute mycket för att vara "populär" på teknis? :)
Kan man välja ekonomilinjen utan idrott ? Eller får man mindre poäng för det ? :)

Svar: Nej verkligen inte! Ja det kan du, jag går utan idrott, det finns två idrottsklader - nationell idrott och lokal, lokal är om man satsar lite mindre. De som går nationell har typ elever som flyttat hit och bor ensama just för sin sport. I tvåan väljer du indivudella val/kurser så du får de poäng du vill.
Filippa Lindau

2012-11-22 @ 20:19:45
Postat av: Freja

Jag är 13 år och jag vill bli designer men jag funderar också på att plugga ekonomi på teknis för att skolan verkar så bra och det verkar kul att plugga ekonomi. Du skrev ju att ekonomiutbildningen är en bred utbildning, men vad kan man bli om man utbildar sig i ekonomi?

Svar: Du kan ju bli vad som helst förutom t.ex läkare och sånt som man måste läsa natur ämnena för. Design kan du läsa sen på högskolan istället för att läsa design på gymnasiet. För de ger dig inte mycket poäng!
Filippa Lindau

2012-11-22 @ 20:27:59
URL: http://stylebyfreja.blogg.se
Postat av: Sandra

Ja sitter i elevrådet och det är ingenting vi hört om. Det var en fest på skolan senast förra fredagen.

2012-11-22 @ 20:41:59
Postat av: Anonym

Det här kanske är en lite konstig fråga, men umgås du med någon från bäckäng ? Eller är det så att elever från bäckäng och teknis inte umgås med varandra? :)

Svar: haha nej så är det verkligen inte!! Många av mina vänner går på bäckäng, tjejer i laget och andra vänner! Vi umgås med varandra som vanligt folk, haha! :D
Filippa Lindau

2012-11-24 @ 18:45:34
Postat av: Anonym

En lite konstig fråga bara, men vad hade du för betyg i matte när du gick ut 9an?:)

Svar: jättedåligt! G... och nu har jag F!
Filippa Lindau

2012-11-27 @ 20:18:26
Postat av: Anonym

En liten töntig fråga men är det fester nästn varje helg? Måste man gå på många eller nästan alla om man ska hänga med i gänget. Lixom om man t ex har en flickvän då kanske man inte vill gå på så många fester. Blir man kallad tönt om man inte går på dom? Går de flesta på skolan på många fester?

2013-12-19 @ 11:35:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kommer du tillbaka?

E-postadress: (visas bara för mig)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback