för mitt och ditt hår

För er läsare som ofta undrar vad jag gör för att få så långt och "perfekt" hår, hur gör jag? Jag kan börja med att säga att jag klipper mig nästan aldrig, vännerna och min mamma klagar dagligen på att jag har slitna toppar och måste klippa mig! Men jag är bestämd, ingen får röra mitt hår. Jag tror inte på det där med att det växer snabbare om jag toppar håret. Det blir lika slitet på topparna efter 2-3 veckor igen. Sen är jag även en människa som avskyr bokstavligt talat fett hår, så vad är hemligheten? Att tvätta håret varje dag eller bara låta det va?
Här nedan ser ni vad jag gör för mitt hår, ni kanske märker av att jag är ingen tjej som behandlar håret väl...
- Shampoonerar håret 2-3 gånger när jag duschar, använder alltid shampoo för fett hår.
- Tar bara balsam i topparna.
- Borstar och fönar/blåser håret (bara på morgonen om jag ska till skolan annars får det lufttorka)
- Tar några droppar olja/silkesdroppar i håret innan jag plattar det.
- Plattar håret dagligen, undantag är om jag sover med inbakade flätor och har vågigt hår.
- Jag plattar alltid hela håret innan jag lockar det.
- Om jag vill ha vågigt hår så gör jag hårda inbakade flätor innan jag lägger mig, med blött hår.
- Sover alltid med utsläppt hår.
Kan ofta tycka att mitt hår ser så dött ut och tråkigt när det är så långt och inte har någon volym. Lika långt fram som bak nästan och varken uppklippt eller V-klippt baktill. Så jag frågar mig ofta om jag ska kapa 10-15cm...?
Tipsa gärna varandra här nedan i kommentarsfältet om vad ni gör för att vårda ert hår och ställ frågor.
UPDATE: måste bara tillägga att mitt hår ser riktigt äckligt ut på bilderna, oborstat och smutsigt... även ljusat upp bilden vilket gör att det blir lite brusigt! Det ser jätteslitet ut! Hehe. Och juste, bilden har jag fixat i photoshop.

Postat av: Amanda

Du skriver bara att du tar balsam i topparna. Trodde även jag att man bara skall göra det. Men frågade min frisör om detta. Hon berätta att balsam är egentligen menat att ha i hela håret och hårbotten. Detta tar bort alla shampoo- rester som är viktiga att skölja ur. Efter balsamet skall man försöka ta en inpackning som gör att håret "sluter" sig! Kan rekomendera en jättebra inpacknig jag använder- "Wondermask" nr 9 från Crush. (tror den heter så) Världens bästa inpackning! Finns bara att köpa hos frisör. Tips är att alltid sova med fläta tex. Det skyddar håret extra från att slitas. Kram!

2012-02-28 @ 14:34:33
Postat av: Amanda

Såg nu att inpackning har nr 6 i deras serie, inte 9. Finns tydligen att köpa på nätet också! Kram

2012-02-28 @ 14:38:32
Postat av: Anonym

Vad använder du för schampo mott fett hår?:)

2012-02-28 @ 17:49:52
Postat av: Hanna

Jag läste för ett rätt bra tag sen att du köpte torrshampoo. Och jag avskyr fett hår men vill inte slita det så mycket genom att tvätta det varje dag så jag undra om det funkade bra och om det slet mycket på håret? Velar fram och tillbaka hela tiden om jag ska köpa därför tänkte jag att jag kanske kunde få hjälp av dig? :)



Måste även tillägga att din blogg är grym och hur rolig som helst att läsa!

2012-02-28 @ 18:36:28
Postat av: filippaLL

Anonym: head&shoulders, mjällshampoona, superbra det för fett hår!



Hanna: Jag är också en sån människa som avskyr fett hår, kan inte gå en dag utan att klaga och ta i mitt hår om det är det minsta fett. Jag köpte ett på h&m, billig skit.. det funkade inte alls! Det var jättedåligt, det hjälpte lite i början men efter 1 timme så var det lika fett igen.. så fråga din frisör, jag frågade min och torrshampoo sliter egentligen mer men man tror bara inte det. Så egentligen ska man inte använda det (min frisör var väldigt arg och sa att jag verkligen inte fick använda det hehe) :) Tack så hemskt mycket! Kram

2012-02-28 @ 18:45:30
URL: http://filippall.blogg.se/
Postat av: lisa

vart redigera du bilden?

2012-02-28 @ 19:34:35
Postat av: felicia

Sov med fläta, gör mycket ! :) sliter inte lika mycket

Postat av: Anonym

Vart klipper du dig när du klipper dig?

2012-02-29 @ 09:06:51
Postat av: Helena

Har du några speciella silkesdroppar som du kan rekommendera? Har testat en hel del men inte hittat något riktigt bra...



2012-02-29 @ 18:52:28
URL: http://www.harupplysningen.se/
Postat av: Mathilda

jag har sedan en tid tillbaka börjat använda kerastase Chroma Riche. det är en hårolja som vårdar håret, gör det mjuk och motvärkar friss. det funkar verkligen jättebra och mina kluvna toppar är som bortblåsta! håret känns verkligen som nyklippt. ett riktigt bra tips för kluvna toppar.



kan ju passa på att säg att jag gillar din blogg och läser en varje dag! kram

2012-02-29 @ 19:51:31
URL: http://www.elsamathilda.blogspot.com
Postat av: filippaLL

anonym: barbershop bredvid viskan, där brukar jag vanligtvis klippa mig, vilket är väldigt sällan...



helena: jag använder några oljedroppar från argan secret, doftar jättegott och jag tycker att dem är superbra :)

2012-02-29 @ 21:50:15
URL: http://filippall.blogg.se/
Postat av: Frida Bengtsson :*

Du har jätte fint hår Filippa, men det måste må bra också :) Min syster är frisör så hon trycker i mig massa skit ;) haha Men det stämmer att om du klipper topparna lite och ganska ofta så blir håret tjockare, växer då ytterligare och mår bättre. så för hårets skull så skall du vårda det bra. Visst det är hemskt att klippa sitt hår, men klipper man lite oftare så behöver man inte klippa så mycket och då syns det knappt. Det är snyggt med långt hår, men det är INTE snyggt med långt slitet hår :) puss på dig sötis

2012-02-29 @ 22:45:57
Postat av: josefine

head&shoulders mjällschampo är ett av de schampo jag tycker gör håret mest fett, eftersom det återfuktar hårbotten och därav gör den fet? hmm...

Jag tror inte att håret växer snabbare av att klippa sig heller, men om man inte klipper sig alls ser det väldigt dött och glanslöst ut vilket jag inte tycker är speciellt fint... Finare med ett fräscht hår!

2012-03-01 @ 12:32:17
Postat av: klara

vart har du redigerat bilden?

2012-03-01 @ 16:37:01
Postat av: Linda

Svar till Josefine:

Haha, man vill ju använda produkter som återfuktar håret! Shampoo är ju inte bra för håret eftersom det torkar ut håret vilket gör att håret måste producera mer fett eftersom det blir så uttorkat pga shampoot. Därför man får fett hår när man använder shampoo ofta och därför man inte skall använda shampoo mer än högst två gånger i veckan!



Uppmanar alla att sluta använda shampoo så ofta, shampoo är egentligen skit! Tänkte själv börja med balsammetoden faktiskt, finns massor av info om det på lockig.se!

2012-03-01 @ 17:13:35
Postat av: Ida

Jag skulle rekommendera att klippa 10-15 centimeter, jag hade väldig långt hår och det var ganska slitet, jag klippte av 10 centimeter och håret kändes mycket fräschare och finare, håret fick också mer volym. Om man låter håret växa länge utan att klippa sig så delar hårstråna sig och då ser det inte alls fint ut. Jag vill också säga att du har otroligt fint hår och jag undrar vad ditt schampo heter? Älskar din blogg

2012-03-01 @ 19:30:13
Postat av: filippaLL

klara: photoshop



Tack för alla tips och roligt att ni tipsar mig och varandra, ska nog kapa av 10cm... 5 iallafall!

2012-03-01 @ 20:11:23
URL: http://filippall.blogg.se/
Postat av: sabina

Det som händer med håret ifall du inte toppar det är att dina klyvna toppar kommer att fortsätta uppåt, förstår du? det är därför man säger att det växter snabbare, om du inte klipper dig så kommer det bara bli mer slitet, och tillslut måste du klippa MYCKET mer än vad du vill, bara för att det är för slitet.

2012-03-02 @ 19:55:40
Postat av: JENNIFERANNA

Du har finast hår, Filippa!

Jag kommer ihåg vilken panik du hade i England när du inte hade tvättat håret på ett tag... haha ;)



Miss u!

Kramis <3

2012-03-03 @ 14:18:38
URL: http://jenniferanna.devote.se
Postat av: Patty <33

Älskar ditt hår!<3 Så hur oftas tvättar du ditt hår och när klippte du dig senast? <3

2012-03-14 @ 18:18:59
URL: http://patrycjaa.myshowroom.se
Postat av: hannah

skulle göra allt för att få ditt hår!!

2012-03-20 @ 20:11:19
URL: http://shannahh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kommer du tillbaka?

E-postadress: (visas bara för mig)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback